This is featured post 1 title

This is featured post 2 title

This is featured post 3 title

This is featured post 4 title

This is featured post 5 title

 

Niskowęglowodanowa dieta jest skuteczna

Dieta niskowęglowodanowa opiera się na wykluczeniu cukrów prostych i radykalnym ograniczeniu węglowodanów złożonych. Podstawą posiłków są natomiast tłuszcze zwierzęce i roślinne. Taka zmiana ma przeprogramować organizm osoby odchudzającej się, ze spalania węglowodanów na wykorzystywanie tłuszczów jako źródła energii. I rzeczywiście, po dwóch, trzech tygodniach, stabilizuje się poziom glukozy we krwi, co eliminuje napady głodu. Słabnie apetyt, a w konsekwencji spada masa ciała. Typowy jadłospis składa się z posiłków zawierających tłuste mięso wieprzowe, boczek, parówki, kiełbasę oraz smalec, jaja śmietanę. W diecie Kwaśniewskiego spożywa się również spore ilości kapusty, kiszonej i smażonej. Popularne diety niskowęglowodanowe, jak dieta Atkinsa, dieta Kwaśniewskiego, dieta LCHF, pozwalają na szybką redukcję masy ciała, co jest bardzo motywujące. Jednak jak każda monotonna dieta, maja pewne wady. Osoby wybierające tę drogę odchudzania narażone są na niedobory pokarmowe, a w konsekwencji na choroby, takie jak osteoporoza. Wzrasta we krwi poziom cholesterolu, co zwiększa ryzyko chorób układu krążenia, jak miażdżyca i zaburzenia pracy serca. Nerki są obciążone zbyt dużą ilością białka, a wątroba narażona na niebezpieczną kwasicę ketonową. Dieta obfitująca w tłuszcze i białko jest więc przeznaczona dla osób bez obciążeń zdrowotnych i wymaga częstej kontroli lekarskiej.

Zdrowy styl życia

W dzisiejszym zabieganym świecie, nastawionym głównie na szeroko pojętą konsumpcję, dbanie o zdrowy styl życia jest rzadką umiejętnością. Trzeba sobie uświadomić, że to, jak żyjemy na co dzień obecnie, będzie miało ogromny wpływ na naszą kondycję fizyczną i psychiczną w przyszłości. Podstawą korzystnego dla zdrowia trybu życia, jest unikanie bądź ograniczenie wszelkich używek. Papierosy, nadmiar alkoholu, kilka filiżanek kawy w ciągu dnia, tylko pozornie poprawiają nam samopoczucie, a wpływają negatywnie na cały organizm. Dobrze zbilansowana dieta, która jest sposobem na życie, a nie chwilowym środkiem do szczupłej sylwetki, zapewni nam, i zdrowie, i dobre samopoczucie. Istotne jest świadome kupowanie zdrowej żywności, nieprzetworzonej, a najlepiej ekologicznej. Przyrządzenie potrawy z droższych produktów ekologicznych będzie kosztowało tyle samo ile gotowe danie z hipermarketu, a korzyści dla zdrowia są niepodważalne. Ważna jest jakakolwiek aktywność fizyczna, uprawiana regularnie i z przyjemnością. Umiejętność odpoczywania, ale nie przed komputerem czy telewizorem, jest cenną formą resetu naszego zapracowanego mózgu. Pomimo zmęczenia, lepiej zregenerujemy się, pielęgnując ogródek warzywny, spacerując w parku czy grając w piłkę z dzieckiem. Istotna jest higiena snu. Przed snem się relaksujemy, wyciszamy, a do łóżka nie zabieramy zmartwień tylko dobrą książkę.

Tłuszczowa dieta Atkinsa

Dieta oparta na spożywaniu dużych ilości tłuszczów budzi szczere kontrowersje. Tłuszczowa dieta Atkinsa, amerykańskiego kardiologa, opiera się na prostym i zadziwiającym założeniu, że aby pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej z organizmu, należy jeść tłuszcz. Tajemnica tego sposobu odchudzania, polega na przestawieniu organizmu człowieka ze spalania węglowodanów na spalanie tłuszczów. Możliwe jest to dzięki znacznemu ograniczeniu dostarczania węglowodanów z posiłkiem. Zalecane produkty pokarmowe są smaczne i lubiane przez większość ludzi, dlatego dieta niskowęglowodanowa cieszy się ogromnym powodzeniem. Dopuszczalne pokarmy to obfitujące w tłuszcz mięsa, pasztety, boczek, jajecznica z kiełbasą, klopsiki, sosy śmietanowe, masło majonez. Węglowodany podawane są w niewielkiej ilości, w postaci zielonych warzyw liściastych jak sałata, brukselka i brokuły. Należy unikać przede wszystkim cukru i warzyw bogatoskrobiowych np. ziemniaków oraz pieczywa. Celem początkowej fazy jest stopniowe wyeliminowanie napadów głodu, co ogranicza apetyt i powoduje gwałtowne chudnięcie. Kolejne etapy polegają na stopniowym wprowadzaniu niewielkich dawek węglowodanów i utrzymaniu redukcji tkanki tłuszczowej. Zaletą tej diety jest szybki efekt i regulacja poziomu cukru we krwi, co jest szczególnie istotne dla pacjentów z cukrzycą.

Odchudzanie na sali operacyjnej

Coraz więcej osób cierpi na otyłość. Z nadwagą można walczyć odpowiednią dietą, ćwiczeniami fizycznymi i wspomagać się preparatami farmaceutycznymi przyspieszającymi redukcję tkanki tłuszczowej. Jednak istnieją przypadki, gdy te metody są nieskuteczne mimo determinacji osoby z nadwagą. Dotyczy to osób z otyłością narastającą latami, o wskaźniku BMI przekraczającym 35 a nawet 40. W takich przypadkach, jedynym ratunkiem umożliwiającym przyjmowanie mniejszych porcji jedzenia, nadmiernie rozepchanemu żołądkowi, jest chirurgiczne zmniejszenie jego objętości. Inną opcją zmniejszenia spożywanych porcji jest operacyjne wprowadzenie balona, który następnie zostaje nadmuchany i wypełnia znaczną część żołądka. Operacje bariatryczne w krótkim czasie powodują utratę kilkudziesięciu nagromadzonych kilogramów. Redukcja wagi z olbrzymiej do nadwagi, umożliwia pacjentowi rozpoczęcie ćwiczeń fizycznych kontynuujących spadek masy. Problemem kobiet, szczególnie po ciąży, jest nadmiar tkanki tłuszczowej nadmiernie zgromadzonej w pewnej partii ciała. Najczęściej kłopot sprawia tkanka tłuszczowa skumulowana na brzuchu oraz na biodrach. Najlepszą metodą usuwania partii tkanki tłuszczowej opornej na ćwiczenia fizyczne i dietę, jest liposukcja. Zabieg polega na odsysaniu nagromadzonego tłuszczu, po uprzednim zniszczeniu za pomocą leków podawanych miejscowo, ścian komórek tłuszczowych.

Nasze zdrowie zależy od nas

Na stan zdrowia wpływa wiele czynników. Zarówno to jak się odżywiamy, jak odpoczywamy a także poziom stresu, ilość snu, decydują o długości i jakości naszego życia. Kluczową rolę odgrywa jednak regularna dawka wysiłku fizycznego dostosowanego do naszych możliwości i upodobań. Tylko tę formę dyscypliny sportowej, którą lubimy i która sprawia nam radość będziemy uprawiać sumiennie przez całe życie. Rodzaj wysiłku fizycznego należy dostosować także do temperamentu danego człowieka i charakteru pracy. Osoba pracująca w fabryce, po dniu spędzonym w hałasie hali produkcyjnej, wybierze relaksowanie się poprzez jogę czy spacer. Natomiast młody biznesmen, zmęczony firmowymi negocjacjami, rozładuje stres na korcie tenisowym albo na bieżni. Niezależnie od formy ćwiczeń fizycznych, każdy ruch poprawia pracę układu krążenia, dotlenia organizm, również mózg, co przekłada się na lepszą jego wydajność. Wysiłek fizyczny zwiększa elastyczność stawów i mięśni, co procentuje w starszym wieku. Każdy ruch, a szczególnie na świeżym powietrzu, dotlenia nasza skórę, co wpływa na jej jędrność i pozwala dłużej zachować młody wygląd. Regularny ruch poprawia jakość snu, nasze samopoczucie oraz sprawia, że mamy więcej energii i pozytywne nastawienie do świata, jesteśmy zrelaksowani i spokojniej podchodzimy do codziennych wyzwań.

Optymalna dieta wegetariańska

Dieta wegetariańska jest określeniem obejmującym mniejsze lub większe ograniczenia związane z jedzeniem mięsa. Zasadniczo wegetarianie nie jedzą żadnego mięsa oraz ryb i owoców morza. Dieta wegetariańska to sposób na życie, wynikający z pobudek religijnych, ideologicznych lub rzadko zdrowotnych. Radykalną odmianą wegetarianizmu jest weganizm, wykluczający wszystkie produkty pochodzące od zwierząt, czyli masło, mleko, sery oraz jaja. Niektórzy weganie nie spożywają również miodu, jako produktu wytwarzanego przez pszczoły. Najbardziej rozpowszechnioną odmianą diety wegetariańskiej jest laktoowowegetarianizm, dopuszczający jedzenie zarówno jaj, jak i mleka oraz jego przetworów. Znana jest odmiana powyższego stylu odżywiania o bardzo restrykcyjnych regułach, pozwalających jedynie na jedzenie świeżych produktów, niegotowanych, czyli witarianizm. Jeszcze rzadziej występuje fruktarianizm, polegający na niespożywaniu żadnych owoców i warzyw, gdyby zjedzenie części danej rośliny spowodowało jej śmierć. Witarianie jedzą pomidory, ogórki, bakłażany czy owoce zrywane z drzewa jak jabłka, gruszki. Niezależnie od formy wegetarianizmu, osoby nie spożywające produktów zwierzęcych, muszą szczególnie dbać o dostarczanie w diecie żelaza i witaminy B12 lub suplementować je preparatami z apteki, gdyż są bardziej narażone na anemię.

Suplementy diety wspomagające odchudzanie

Kuracja odchudzająca wymaga działania na różnych polach. Zasadniczą kwestią, jest oczywiście ograniczenie spożywanych kalorii. Konieczne jest również wprowadzenie regularnych ćwiczeń fizycznych w celu redukcji tkanki tłuszczowej. Dodatkowo można się wspomagać różnymi preparatami przydatnymi podczas odchudzania. Suplementy diety stosowane w trakcie kuracji charakteryzują się odmiennymi mechanizmami działania i różną skutecznością. Wieloletnie badania dowodzą szczególnie korzystnych efektów stosowania preparatów chromu organicznego, CLA oraz L-karnityny. Chrom jest pierwiastkiem niezbędnym do regulacji poziomu cukru we krwi. Ma to szczególne znaczenie w przypadku diabetyków i osób odchudzających się. Dzięki niedopuszczaniu do nagłego spadku stężenia glukozy we krwi, chrom zapobiega napadom wilczego głodu i skutecznie hamuje apetyt na słodycze. Polecany przede wszystkim, osobom z nadwagą, której przyczyną jest łakomstwo. CLA czyli sprzężony kwas linolenowy, występuje naturalnie w chudym mięsie. Jego zadaniem jest transport tłuszczów do mięśni, gdzie podczas ich pracy zostają spalone. Preparaty z CLA są stosowane przynajmniej pół godziny przed wysiłkiem fizycznym. L-karnityna jest substancją naturalnie występującą w organizmie oraz dostarczaną z pożywieniem. Redukuje tkankę tłuszczową przez zwiększenie pozyskiwania energii z tłuszczów oraz wzmaga wydolność mięśni podczas ćwiczeń.

Skuteczna dieta bogatobiałkowa

Odpowiednia ilość białka jest niezbędna w codziennym jadłospisie, a szczególnie w trakcie kuracji odchudzającej. Proces trawienia białka wymaga bowiem, większej ilości energii niż trawienie węglowodanów czy tłuszczów. Zużywanie większej ilości energii wiąże się, oczywiście, ze spaleniem większej liczby kalorii. Najsłynniejszą dietą opartą na tym założeniu jest bogatobiałkowa dieta Dukana. Spożywając przez pierwsze dwa tygodnie niewielkie posiłki zawierające głównie chude białko, zmuszamy swój organizm do dużego wydatku energetycznego związanego z trawieniem. Dozwolone są jaja, chude mięso drobiowe, pieczone lub przyrządzone na parze, chude wędliny oraz chudy nabiał, czyli jogurty naturalne, serek wiejski, twaróg. Wykluczone są tłuszcze i bardzo mocno ograniczone spożywanie warzyw i owoców. Po dwóch tygodniach można wprowadzać stopniowo dodatek warzyw w postaci plasterka pomidora czy liścia sałaty. Dieta bogatobiałkowa szybko przynosi upragnione efekty czyli redukcję masy ciała. Powoduje jednak różne działania uboczne. Najczęstszym rezultatem ograniczenia spożycia warzyw, a więc błonnika pobudzającego perystaltykę jelit, są uporczywe zaparcia. Można temu zaradzić zwiększając ilość wypijanej wody, ćwicząc brzuszki i wprowadzając włókniste warzywa co drugi dzień. Niepokojącym efektem nadmiernego spożycia białka jest znaczne obciążenie nerek, prowadzące niekiedy do zaburzeń ich pracy.

Rola wody w diecie odchudzającej

Osoby odchudzające się często popełniają podstawowy błąd, ograniczając ilość wypijanych płynów w celu szybkiej redukcji masy ciała. W ten sposób, nie tylko nie pozbędziemy się nadmiaru tkanki tłuszczowej, ale też możemy doprowadzić do odwodnienia organizmu, osłabienia, spadku siły mięśniowej podczas ćwiczeń i bólu głowy. Woda odgrywa bardzo ważną role w organizmie. Przede wszystkim, jest niezbędna do wielu procesów biochemicznych zachodzących cały czas w ciele człowieka. Jest rozpuszczalnikiem wielu substancji chemicznych, również toksyn oraz rozcieńcza płyny ustrojowe do odpowiedniego stężenia. Dzięki niej możliwe jest utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi. Odpowiednie nawodnienie tkanek skóry, zapewnia jej jędrność i funkcje ochronną przed czynnikami zewnętrznymi. Dodatkowo picie wody, najlepiej niskozmineralizowanej, przed posiłkami pozwala na ograniczenie rozmiarów porcji. W trakcie odchudzania powinno się wypijać przynajmniej dwa litry wody dziennie, często i małymi łykami. Należy ograniczyć picie kawy i czarnej herbaty, ponieważ mają działanie odwadniające i wypłukują cenne minerały, głównie magnez i potas. Niedozwolone są słodkie napoje i dosładzane soki w kartonach, przyczyniające się do nadwagi. W czasie diety można również popijać zieloną herbatę i słabe herbatki ziołowe np. z pokrzywy, o działaniu oczyszczającym i wzmacniającym.

Jak zapobiegać bólom szyi i barków

Bóle szyi i pleców są niestety wkalkulowane w zakres pracy, jaką większość z nas wykonuje. Siedząc za biurkiem i stukając palcami w klawiaturę można odnieść wrażenie, że ta nienaturalna dla człowieka postawa się utrwala i zaburza naturalne funkcjonowanie organizmu. W wielu przypadkach ta niemiła, mroczna wizja stała się rzeczywistością. Obecnie więc osób niż kiedykolwiek narzeka na częsty ból w okolicach karku, a także napięcie nerwowe, objawiające się w spiętych mięśniach. Jak zapobiegać tego rodzaju dolegliwością? Ponieważ występują powszechnie, nie jest to łatwe, ale możliwe. Warto przeanalizować swój styl życia. Na przykład osoba, która w czasie pracy zawodowej musi przez osiem lub więcej godzin siedzieć i wpatrywać się w ekran komputera, może postanowić, że popołudnia wykorzysta na uprawianie jakiegoś rodzaju aktywności fizycznej. Na przykład spacery, bieganie, jazda na rolkach bądź rowerze, to dobry początek zdrowego stylu życia. Choć początkowo uprawianie jakiegoś sportu może wiązać się z cierpieniem, łzami i potem, to później korzyści wynikające z dobrej kondycji są nie do przecenienia. Na przykład ludziom aktywnym fizycznie rzadziej przytrafia się ból szyi i barków. Ponadto, wzrasta ich odporność fizyczna i nie chorują za każdym razem, gdy zmienia się pora roku albo temperatura na zewnątrz spada.